5 uurs race - Assen - 27 oktober 2019

Blog Image

Op de valreep, tijdens de laatste race van seizoen 2020, was het moment daar. We stonden eindelijk op het podium! P3

Vanmorgen in alle vroegte stonden we klaar op het TT circuit in Assen voor de laatste wedstrijd van het seizoen. Een endurance wedstrijd van 5 uur.

Na de technische keuring, aanpassing van ons startnummer (een andere #23 was al eerder ingeschreven) en rijdersbriefing was het al snel tijd voor de kwalificatie. Een spannend moment. Zowel Frenk als Kevin hadden nog maar weinig gereden op Assen al al helemaal niet in de Seat. We hadden dit uur dan ook moeite om snelheid te vinden. Een code 60 situatie (neutralisatie) hielp ook niet echt mee. De nodige minuten gingen verloren. Uiteindelijk als 26ste van de 31 gekwalificeerd. Hiermee waren we toch redelijk tevreden. In de 5 uur die nog gingen komen zou er nog genoeg kunnen gebeuren.

Al bij de start kwamen we goed weg. Frank wist direct een aantal auto’s in te halen. Verder was het trekken en duwen in de eerste ronden en daar zijn we door slim rijden goed doorheen gekomen. De dag was nog lang en we wilde niet in het begin al schade rijden.

Na een goed uur nam Kevin het stuur over. Zijn stint verliep soepel en de tijden waren iedere ronde weer sneller. De Seat deed het super! Maar toen, na 2 uur racetijd, ging het toch weer mis. Net voor het rechte stuk kwamen we in de slip (door een oliespoor) en konden we een botsing met de vangrail niet voorkomen. De rook kwam uit de wagen en de koelvloeistof liep eronder uit. Door adequaat handelen van de Marshalls stonden we snel weer in de pits. Gelukkig was er alleen een slang los gegaan waardoor we na een paar minuten sleutelen (met hulp van team TTT) onze weg weer vervolgen.

De laatste 3 uur zouden staan in het teken van “rustig” doorrijden en zorgen dat we de Seat gewoon over de finish zouden brengen. We reden gewoon strakke rondetijden zonder tegen de limiet aan te gaan.

Maar toen..... de laatste stint van de dag was begonnen en Kevin kreeg te horen dat voor hem een directe concurrent voor het podium reed. Met nog een half uur op de klok moesten we een kleine minuut dicht rijden. Het gaspedaal werd weer wat verder ingetrapt en het rempedaal later 😉. Volgens de berekening van de pitmuur zouden we, als we een beetje doortrapte, in de allerlaatste ronde een kans krijgen om de podiumplek te veroveren. Met nog 2,5 minuut op de klok kwam de voorligger in beeld. Dat betekende dat we 1 ronde hadden om op de bumper te komen en daarna nog 1 ronde om er voorbij te geraken. Met nog 17 seconden op de klok passeerde we voor de een na laatste keer start/finish. In deze ronde moest het gebeuren. In de bocht Stubben positioneerde we de auto goed zodat we op het rechte stuk naar de Ruskenhoek de inhaalactie konden inzetten. En met succes! De rest van de ronde was het met beleid de auto tussen het overige verkeer door werken en geen fouten meer maken. En dat lukte!

De mooie 3 de plaats in de klasse was een resultaat waar we niet op hadden gerekend! Maar was was met spannend en wat was het mooi. Tevreden en voldaan stonden we op podium met een mooie beker in onze handen.

Nu hebben we 6 (korte) maanden om de Seat en Volvo weer helemaal te prepareren zodat we in 2020 vaker voor het podium kunnen gaan.